Naar alle leermiddelen

EC - H4

Een nieuw bedrijf

Er komen steeds meer bedrijven bij in Nederland. Veel mensen gaan ondernemen omdat ze streven naar winst. Om een bedrijf of onderneming te beginnen, moet je je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Je moet ook een ondernemingsvorm (ook wel rechtsvorm) kiezen. Deze zie je in de tabel hiernaast.

De eenmanszaak en vof zijn natuurlijke personen: ze de eigenaar van het bedrijf is aansprakelijk bij schulden. Bij een rechtspersoon (bv en nv) is het bedrijf zelf aansprakelijk. De natuurlijke personen betalen inkomstenbelasting, de rechtspersonen betalen vennootschapsbelasting. Alle bedrijven betalen btw over de omzet.

De meeste ondernemers beginnen als zzp‘er (zelfstandige zonder personeel). Personen die in loondienst voor een werkgever werken zijn werknemers.

Een commerciële organisatie heeft het maken van winst als doel. Niet-commerciële organisaties (vaak instellingen genoemd) zijn vaak bedrijven als ziekenhuizen, scholen en goede doelen.

Een goed idee

In een ondernemingsplan staat wat je doel en de verwachtingen van je onderneming zijn. Een ondernemingsplan bestaat uit een bedrijfsidee, een financieel plan, de organisatie van het bedrijf, een marktonderzoek, een marketingplan en persoonlijke gegevens.

Het financiële plan bestaat uit 4 delen: een investeringsbegroting (geld voor het starten van een bedrijf), een financieringsbegroting (hoe ga je de investeringen betalen), een exploitatiebegroting (verwachte opbrengsten en kosten) en een liquiditeitsbegroting (de verwachte inkomsten en uitgaven).

Een marktonderzoek bekijkt hoe de markt in elkaar zit. Dit wordt gedaan met deskresearch (al beschikbare informatie) en fieldresearch (zelf informatie genereren).

Een mix van marketing

Marketing is het voldoen aan de wensen van de doelgroep. Marketing is voornamelijk het maken en inzetten van advertenties. Het marktaandeel1 is welk deel van een markt aan 1 bedrijf toebehoort. Marketing wordt vaak ingezet volgens de 5 p’s van de marketingmix: prijs, product, plaats, promotie en personeel.

Bij het inzetten van prijs bij marketing doe je aan prijspolitiek, zoals psychologisch prijzen (op 99 cent), penetratieprijspolitiek (nieuwe producten verkopen met veel korting) en afroomprijspolitiek (nieuwe producten zijn duurder dan oude). Bij een prijsconcurrentie gaat het om verschillen in prijs. Bij een niet-prijsconcurrentie gaat het om verschillen in kwaliteit.

Commerciële beïnvloeding wordt gebruikt door bedrijven die winst willen maken, zoals door reclame. Ideële beïnvloeding wordt gebruikt door instellingen die het gedrag van mensen willen veranderen. Sociale beïnvloeding komt van vrienden en familie.

Een georganiseerde onderneming

In een organogram kun je overzichtelijk zien hoe een bedrijf in elkaar zit, en wie er verantwoordelijk is. Hiernaast zie je een voorbeeld van een organogram.

Iemand met een leidinggevende functie zorgt ervoor dat alle taken en functies goed worden uitgevoerd. In het diagram hiernaast hebben blauw en groen een leidinggevende functie. Als een medewerker slechts 1 leidinggevende heeft, is er sprake van eenheid van bevel.

Een staffunctie is een ondersteunende functie, zoals personeelszaken, administratie en marketing. Een staffunctie teken je in een organogram naast de hoofdlijn (rood in het diagram hiernaast). Een lijnfunctie is een functie voor de kerndoelen van een bedrijf, zoals verkoop en productie. Deze teken je in een organogram van boven naar beneden (groen en geel in het diagram hiernaast).

Je kunt een bedrijf ook indelen op basis van een F-, G-, P- of M-indeling: functie (op basis van bedrijfsfuncties, zoals verkoop en productie), product (op basis van verschillende producten), markt (op basis van doelgroepen en markten) of geografie (op basis van locatie).

  1. Je hoeft niet te kunnen rekenen met marktaandelen, maar je moet wel weten wat het is.